maandag 3 augustus 2009

Hoe het begon...

Nog een week en dan is het zo ver...het vertrek naar Turkije, Cappadocië. Een jaar geleden begon mijn zoektocht naar een uitdagend landschap om een tijd in te gaan werken. Het was tijd voor focus en experiment op het vlak van installaties, filmprojecties en performances in het landschap. Al snel was een prachtige plek gevonden.. het bizarre landschap van Cappadocië.

Gevormd door vulkanische uitbarstingen staat het bekend om zijn turfstenen valleien.

Het landschap is er verbijsterend, met bergen van vulkanische as, doorgroefd door erosie en vormgegeven door de mens.

Zware richels en door erosie gevormde geulen die een soort torens vormen kenmerken het landschap als bizar. Op sommige plekken lijkt Cappadocië een maanlandschap.

Duizenden jaren heeft deze wonderlijke wereld eenzelvige volkeren tot toevluchtsoord gediend.

Het landschap heeft precies te bieden wat ik zoek. Het wonderlijke/surrealistische karakter van het landschap past binnen de vorm van mijn werk.


















In Cappadocië zit het Babayan Culture House die plaats heeft voor "Artists in Residence". Perfect! Het Babayan Culture House reageerde positief op mijn aanvraag en melde benieuwd te zijn naar mijn fictieve werelden in het landschap van Cappadocië.

Begin september is er de mogelijkheid om het werk tentoon te stellen in een festival voor hedendaagse kunst, vooral gericht op "site-specific" werk.

De NBKS (nu BKKC) zal de reis subsidiëren en Natasja Jonckheere zal mij assisteren bij de uitvoering in Turkije.

En dan de plannen:


Ik zoek in mijn werk naar wringing tussen verschillende werelden; ik creëer fictieve werelden en plaats deze in de werkelijkheid.

Wat voor soort fictieve werelden ontstaan er op een plek die al zo vreemd is?

Ik wil mij laten inspireren door de (voor mij) onbekende omgeving.

Het doel is om een magische wisselwerking tussen locatie (het cappadociaanse landschap) en het werk te bereiken. En daarbij het publiek te betrekken, zodat er een nieuwe dimensie ontstaat, die het publiek soms in plezierige en soms in verontrustende verwarring brengt.

Een aantal jaar geleden heb ik een installatie gebouwd met rood gekleurd water op de vloer van een schuur met daarin een interieur die het rode water langzaam opzoog.

Met dit materiaal wil ik aan het werk gaan.

Ook wil ik gaan experimenteren met projecties en reflectie in het water en de omgeving.





1 opmerking:

  1. Hej leonie, en natas! mmh, voor de 2e keer, omdat mijn reactie weg was ineens! Waahh- Ziet er echt tof uit, vind de foto's 'de rode' erg inspirerend! Heel mooi, wist niet dat je dat soort dingen maakte! Mocht je nou ooooit iemand nodig hebt die het mooi documenteert als in film- ofzo-- dan bied ik me bij deze geheel aan! Erg veel succes en vergeet zeker niet het belangrijkste! Geniet..

    BeantwoordenVerwijderen